Tallenna PDF-tiedostona: Perävaunujen takuuehdo
RESPO perävaunujen takuuehdot
Nämä takuuehdot ovat AS Respo Haagisedin (jatkossa ”valmistaja”) valmistamien tuotteiden takuun antamisen ja takuukysymysten perusteena. Työmaakoppeihin on voimassa eri takuuehdot J-M-006.
- Valmistaja antaa valmistamalleen tuotteelle kahden vuoden takuun, joka kattaa valmistus- ja materiaalivirheiden korjauskulut;
- Takuuaika alkaa tuotteen luovutuksesta loppukuluttajalle;
- Valmistaja takaa, että tuote vastaa valmistushetkellä voimassa olevissa EY-direktiiveissä annettuja vaatimuksia ja tasoa eikä siinä ole materiaali- tai valmistusvirheitä. Jos mainittuja vaatimuksia ei ole noudatettu, on valmistaja velvollinen poistamaan ne omalla kustannuksellaan.
- Takuu on voimassa, kun ostaja esittää tuotepassin tai alkuperäisen ostodokumentin ja jos tuotteessa on selvästi havaittavissa oleva VIN-koodi ja tapauksessa, jossa ostaja on selvästi todistanut ostoksen alkuperän ja tuotteen ostopäivämäärän.
- Takuu ei pääty vaikka tuotteen omistaja vaihtuu.
- Takuuseen eivät kuulu seuraavat tapaukset:
- jos ostaja ei ilmoittanut myyjälle tuotteessa ilmenneestä virheestä/viasta 3 vuorokauden kuluessa sen havaitsemisesta;
- jos asiakas on jatkanut tuotteen käyttöä virheen/vian havaitsemisen jälkeen.
- jos ostaja ei tee vian korjaamiseksi yhteistyötä ja jättää esittämättä vaaditut lisätiedot tai todistusmateriaalit eikä esitä täysin täytettyä valituslomaketta V-M-002;
- jos tuotetta on aiemmin korjattu tai muokattu sopimatta siitä valmistajan kanssa;
- asiakkaan tai jälleenmyyjän luona väärästä varastoinnista tai säilyttämisestä syntyvät vauriot;
- luonnollisesta kulumisesta syntyneet muutokset ja vastaavat kuluvat osat (pyörät, jarrupalat/levyt, kumiholkit, vanteet, valot, lamput jne.);
- käytössä syntyneet vauriot, viat ja virheet, jotka ovat syntyneet käyttö- ja huolto-ohjeiden noudattamatta jättämisestä, perävaunun väärinkäytöstä tai ulkoisista tekijöistä:
- ylikuorma,
- puhdistusjäljet,
- väärällä rengaspaineella varustettujen renkaiden käyttö,
- vääränkokoisten ja tarkistamattomilla kiinnityksillä varustettujen renkaiden käyttö,
- tasapainottamattomista renkaista syntyneet vauriot,
- sähköjärjestelmän ja keskittimien viat, jotka ovat syntyneet, kun perävaunu on upotettu liian syvään veteen.
- irtohiekka, tiesuola ja muut kemialliset aineet,
- tuli, vandalismi tai varkaus, luonnononnettomuudet.
- kytkentälaitteen väärästä yhdistämisestä syntyneet viat.
- mekaaniset vauriot, jotka on havaittu sen jälkeen, kun tuote on luovutettu asiakkaalle;
- asiakkaan tuotteeseen lisäämistä yksityiskohdista tai tuotteen rakennemuutoksista syntyneet viat.
- viat, jotka ovat syntyneet käytettäessä tuotetta, joka ei ole läpäissyt katsastusta;
- käytettävien materiaalien luonnollisten ominaisuuksien vuoksi syntyneet muutokset tai ympäristövaikutteista syntyneet viat (maali-, tai pintakerroksen ikääntyminen, haalistuminen, sinkittyjen materiaalien pintavirheet jne.).
- takuuajan ylittäneet tuotteet.
- Virheiden tai vikojen poistaminen takuuaikana tapahtuu yhdellä seuraavista tavoista:
- viallisen/virheellisen yksityiskohdan tai tuotteen korjaus;
- viallisen/virheellisen yksityiskohdan tai tuotteen korvaaminen uudella.
- Jokaisesta takuutapahtumasta tulee koostaa kirjallinen valituslomake V-M-002. (löydettävissä Respo Haagisedin kotisivuilta www.respo.ee).
- Takuutapahtuman kanssa tulee kääntyä perävaunun myyneen juridisen henkilön puoleen.
- Valmistaja antaa vastauksen valituksiin 5 vuorokauden kuluessa, monimutkaisemmissa teknistä asiantuntemusta vaativissa tapauksissa tulosten selviämisen jälkeen.
- Takuun puitteissa vaihdetun tai korjatun yksityiskohdan takuu on voimassa niin kauan, kuin tuotteen takuu.
- Kaikki vaihdetut yksityiskohdat, osat tai tuote kokonaisuudessaan siirtyvät valmistajan omaisuudeksi täydentävän teknisen tarkastuksen tekemiseksi.
- Takuuremontin teossa voidaan käyttää vain alkuperäisosia ja -yksityiskohtia.
- Takuun voimassaoloaikana havaittujen virheiden poistamisen järjestää tuotteen myynyt myyntiedustus tai jälleenmyyjä, sen järjestämiseksi otetaan yhteyttä valmistajaan jatkotoimenpiteiden suorittamiseksi.
- Tuotteen kuljetus takuuremontin tapahtumapaikkaan ja takaisin tapahtuu ostajan kustannuksella.
- Remonttiin tai huoltoon tuodun tuotteen tulee olla tyhjä ja puhdas, muutoin työntekijä ei ota sitä vastaan. Lisäpuhdistus- tai huoltotyön ilmetessä kattaa sen kustannukset omistaja.
- Jälleenmyyjän myyntiä edeltävän tarkastuksen aikana löytämät viat poistetaan näiden ehtojen mukaisesti.
- Jälleenmyyjä on velvollinen tarkastamaan saapuneiden tuotteiden laadun ja määrän vastaanottohetkellä ja ilmoittamaan löydetyistä vastaamattomuuksista ja osapuutteista valmistajalle viimeistään 3 vuorokauden kuluessa. Jälleenmyyjän tulee vahvistaa kuljetuksessa syntyneet viat ennen tuotteiden purkua. Purun jälkeen vastuu tuotteiden tilasta siirtyy jälleenmyyjälle.