Lue vielä perävaunuista
Perävaunu – ajoneuvon perässä vedettävä kulkuneuvo.
O1 – kategorian perävaunun kokonaismassa ei ylitä 750 kg, jarruja ei vaadita
O2 – kategorian perävaunun kokonaismassa on 750 ... 3500 kg, vaaditaan jarrutusjärjestelmä
Perävaunujen rakenne.
Yleisen käsityksen mukaan perävaunun rakenteelliset perusosat ovat seuraavat:
- runko (teräsrakenne)
- vetoaisa
- päällisrakenne
- pyörästö koukkulaitteistolla ja jarrutusjärjestelmällä
- valojärjestelmä
- monenlainen lastaamista helpottava lisävarustelu
- kuorman ja sen sijoitustavan erityisratkaisut
Perävaunujen yrityksensisäinen ryhmittely ensisijaisesti niiden toimivuuden perusteella:
- Lavavaunut
- Vene- ja vesijettitrailerit
- Autotrailerit
- Kaappivaunut
- Työmaa- ja taukovaunut
- Käyttötarkoitukselliset perävaunut
Perävaunujen yrityksensisäinen ryhmittely teknologian ja materiaalien perusteella:
- hitsatun rungon perävaunut
- pulttiliitosperävaunu (PLH)
Hitsatun rungon perävaunut. Perävaunu, joka perustuu hitsattuun pohjarunkoon ja vetoaisaan. Yleensä rakenteet kuumasinkitään. Hitsatun rungon perävaunujen valmistamisen automatisointi ei ole yleistä. Perinteisen hitsatun rungon käyttö on jatkuvasti yleisin venetrailereiden ja jarrullisten O2-kategorian perävaunujen valmistuksessa.
Pulttiliitosperävaunu (PLH). Perävaunu, jonka kantavien osien kuin myös päällisrakenteen rakennuksessa ja suunnittelussa on vältetty hitsattuja rakenteita. Osien yhdistämiseen käytetään pultteja ja niittejä. Rakenne perustuu lehdenkäsittelyteknologiaan.
Nykyisin pulttiliitosperävaunujen valmistaminen vaatii 3D CAD-muotoilua ja huipputeknologisia ohjelmoitavia lehtimetallin käsittelylaitteita. Tällaisen valmistustavan historia kertoo, että se on menestynein teknologinen tapa perävaunujen valmistamisessa hinta-laatu-kilpailussa. Pulttiliitosta käyttämällä saavutetaan perävaunun parempi kaupallinen ulkonäkö ja erittäin hyvä kestävyys väsymyssärkymisen suhteen (myöskään esim. lentokoneissa ei ole yhtään hitsaussaumaa) mutta tuotekehitys vaatii parempaa ammattitaitoa ja suurempia sijoituksia.
Pulttiliitosperävaunujen valmistukseen käytetään valmista ostettavaa sinkittyä lehtimateriaalia. Pulttiliitosperävaunut ovat alkaneet hallita erityisesti O1-kategorian perävaunujen markkinoita.